2021-04-16 Bryggeri med stora ideer

 

Bryggeri med stora idéer

av Connor Murphy

Under de senaste åren har vi fått en mängd erbjudanden från stormarknader som är angelägna att visa upp vår öl på sina hyllor. Hittills har inget av erbjudandena känts rätt, varken för oss att nå våra mål eller för tillväxten i den bredare industrin. Med tanke på att stormarknadernas roll när det gäller att få tillgång till en bredare konsumentbas regelbundet diskuteras här i Förenade kungariket, ansåg vi att det måste finnas ett särskilt tvingande skäl för oss att utveckla vår ambition och göra vår öl tillgänglig via denna väg till marknaden, långt utöver eventuella fördelar för vår egen verksamhet.

/img_20191224_071634.jpg

Nyligen uppstod en möjlighet som vi anser har potential att ge omedelbara, omfattande och långsiktiga fördelar för vår industri, vilket underlättar den typ av förändring som vi tror kommer att vara avgörande för den framtida tillväxten och utvecklingen av hantverksöl.

Så från och med måndagen (19 april) kommer du att kunna köpa vårt Cloudwater and Friends fyrpack från Tesco-butiker över hela landet. Paketet kommer att kosta £ 10 och har fyra single-hopped, samarbete IPAs bryggda på BrewDog med hjälp av vår husjäst och nya recept som tillhandahålls av oss. Förpackningen innehåller:

  • Embracing Otherness (Cloudwater x Eko Brewery), 6% IPA torrhoppad med Simcoe

  • På ett eller annat sätt (Cloudwater x Rock Leopard Brewing), 6% IPA torrhoppad med mosaik

  • Vår kärlek fyller luften (Cloudwater x Queer Brewing), 6% IPA torrhoppad med Citra

  • Free Your Mind (Cloudwater x Good Karma Beer Co), 0,5% alkoholfri IPA torrhoppad med Talus

Beer With Big Ideas uttrycker de mål vi delar med våra samarbetspartners att använda plattformen för hantverksöl för att främja och leverera nödvändiga förändringar till både branschen och samhället i stort.

I vad vi tror är en första för någon debut i stormarknader kommer vi inte att ta någon vinst från försäljningen av detta och BrewDog har kommit överens om detsamma, vilket innebär att alla vinster från paketet kommer att gå direkt till de fyra samarbetsbryggerierna, vilket ger dem en betydande möjlighet att investera i sin tillväxt. Det är också spännande att en alkoholfri öl kommer att ingå i detta paket, som ett sätt att främja det mer medvetna tillvägagångssättet för att dricka som Steve Dass från Good Karma har marknadsfört i över ett decennium och fortsätta det arbete vi gör genom Cloudwater Soda.

/img_20191126_174053.jpg

Vid sidan av samarbetspaketet kommer vi även att leverera fyra helt nya Cloudwater-öl till Tesco, återigen bryggda på BrewDog med nya recept som vi har utvecklat och vår husjäst:

  • Pale Ale, 3.7%, bryggd med Citra, Mosaic och Talus humle, prissatt till £ 3

  • DDH Pale, 5%, bryggd med Citra, Mosaic och Talus humle, prissatt till £ 3.50

  • Session IPA, 4.5%, bryggd med Mosaic, Citra, Simcoe och Talus humle, prissatt till £ 3

  • IPA, 6%, bryggd med Mosaic, Citra, Simcoe och Talus humle, prissatt till £ 3.50

Alla ovanstående öl produceras uteslutande för Tesco, och 100% av vad vi brygger i Manchester kommer att fortsätta att vara tillgängligt endast för våra direkt- och handelskunder via våra vanliga rutter till marknaden. Möjligheten att lägga ut produktionen på ett stort bryggeri med nödvändig egen expertis, infrastruktur och befintliga relationer med stormarknader spelade en viktig roll i vårt beslut. Som ett resultat av denna utkontraktering känner vi att vårt arbete här i Manchester kommer att kunna ta ett skarpare fokus igen på den typ av innovation, stilutveckling och risktagande som vi är kända för, och det hjälpte till att utveckla den fenomenala aptit vi ser för djärv, modern hantverksöl.

/screenshot_20210416_093042.jpg

För att stärka fokus på vårt bryggeri i Manchester som en källa för innovativ, branschledande öl och skaka oss ur vad vi kände riskerade en viss stagnation, har vi också tagit beslutet att fasa ut vårt signatursortiment. Detta är ett beslut som vi kommer att utveckla mer under de kommande veckorna, men det är ett beslut som vi hade byggt mot oavsett flytten till dagligvaruhandeln. Med denna förändring i betoning och för att säkerställa att ölen vi levererar till oberoende inte förväxlas med de på hyllorna i Tesco, släppte vi våra sista partier av signatur Pale Ale och DDH Pale för att handla den 29 januari och IPA den 19 februari.

Under det senaste året har vi försökt ge kunderna en konsekvent upplevelse genom våra signaturöl, samtidigt som vi ständigt arbetar för att förbättra våra recept och processer, men vi känner att vårt bästa arbete kommer att komma från att driva hårt för att utveckla öl i alla stilar och frigöra produktionsutrymmet internt för att fortsätta allt djärvare experiment som hjälper till att förbättra kvaliteten över hela linjen. Vad vi har funnit är att våra konsumenter verkar hålla med - i en nyligen genomförd undersökning som vi genomförde bland 2 612 av våra webbshopkunder dras endast 16,5% till vårt signatursortiment när vi köper öl (jämfört med 39,5% för återkommande, halv-regelbundna varumärken och 39,1% för nya märken och engångsföreteningar).

//Matsbeer

16 apr 2021

Värnamo 14 Mars

/26953547-1fcx1.jpg

Uppsala Beer & Whiskey

/700x384_uppsala_beer_whisky_2020.jpg

På G i Malmö

/15537373698997231216.gif

Skövde Öl & Whiskeymässa

/fb_img_1578594277086.jpg 

På gång i Linköping 21/3

/10862676_856130887777215_1981531644119369168_o.png

Gothenburgs Beer Week

/gbgbeerweek-1024x535.jpg

En Öl & Whiskeymässa

/img_20200206_131512.jpg

SM i Hembryggning 9 Maj

/shbf-logotyp-hembryggareforeningen-1.png

 

/logo_v7_hex_000000.jpg

Intressanta länkar hittar du nedan!

 

Beernews

Untappd

Beerizr

 

 

 

 

besöksräknare